محمد کرباسی: «این مردم انگلیس هستند که سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند نه روزنامه سان».

این نخستین واکنش گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در هفته گذشته به اعلام تصمیم روزنامه پرتیراژ انگلیسی سان برای حمایت نکردن از حزب کارگر در انتخابات پارلمانی این کشور بود.

نشریه‌ای که جزء 10 روزنامه پرتیراژ جهان و پرتیراژترین روزنامه انگلیس به‌حساب می‌آید، هفته گذشته حمایت خود از حزب کارگر به رهبری براون را پس از 12 سال پس گرفت و به جای آن از دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار این کشور اعلام حمایت کرد.

این روزنامه هفته گذشته همزمان با سخنرانی براون در مجمع سالانه حزب کارگر صفحه یک خود را به شکست سیاست‌های حزب کارگر اختصاص داد.

در حالی که براون در سخنرانی خود در میان اعضای حزب کارگر تلاش می‌کرد که بار دیگر امید به این حزب را در میان مردم انگلیس زنده کند، روزنامه سان در گزارشی ویژه در زمینه‌های مختلف به‌شدت انتقاد و سیاست‌های حزب کارگر را شکست خورده توصیف کرد.

انتقادهای سان تقریبا در تمامی زمینه‌ها دولت براون را زیر سؤال برد. از مدیریت، امور اجتماعی، آموزش و پرورش، سلامت و بهداشت گرفته تا امور اقتصادی و نظامی، به‌خصوص جنگ‌های عراق و افغانستان از تیغ انتقاد نویسندگان سان در امان نماندند.

ساعاتی پس از سخنرانی براون، این سان بود که روی دکه روزنامه فروشی‌ها با بیش از 3 میلیون تیراژ ضربه مهلکی به حزب کارگر وارد کرد. هر چند براون کمی بعد در گفت‌وگو با چند شبکه تلویزیونی تلاش کرد عدم‌حمایت این روزنامه از حزب کارگر در انتخابات این کشور را کم اهمیت جلوه دهد.

نخست‌وزیر انگلیس گفت: عقیده من این است که مردم در انتخابات تصمیم‌گیری می‌‌کنند و سخنرانی من هم برای مردم بود. وی که در سخنرانی خود تلاش کرده بود با دادن وعده‌هایی مثل مبارزه با خشونت‌های خیابانی آرای طبقه متوسط را به دست بیاورد اعلام کرد: شما برای خبر، روزنامه‌ها را می‌خوانید نه برای جنجال. به‌نظرم سردبیران روزنامه‌ها نیستند که برای انتخابات تصمیم می‌گیرند.

روزنامه سان از سال 1997 در تمامی انتخابات از حزب کارگر حمایت کرده بود و بسیاری پشتیبانی این روزنامه را در انتخابات سال‌های 1997، 2001 و 2005 یکی از عوامل پیروزی این حزب می‌دانستند. تصمیم این روزنامه برای عدم‌حمایت از حزب کارگر در انتخابات اخیر در حساس‌ترین زمان ممکن صورت گرفت.

مسئولان سان در حالی که اعضای این حزب به وسیله نشست سالانه خود تلاش می‌کردند مردم انگلیس را بار دیگر به حزب خود امیدوار کنند تصمیم خود را علنی کردند.

جورج پاسکو واتسون، سردبیر سیاسی روزنامه سان به‌دنبال این مسئله اعلام کرد: ما آخرین فرصت را به حزب کارگر در سال 2005 دادیم ولی حالا زمان ایجاد تغییری اساسی در دولت انگلیس و حزب حاکم این کشور فرارسیده است.

به‌نظر ما دیوید کامرون و همکارانش قادر خواهند بود این کشور را در جهت صحیح هدایت کنند.  سان در آخرین گزارش خود براون را گاوی زخمی توصیف کرد که غرور و جاه‌طلبی خود را حفظ کرده و از ضربه‌ها و آسیب‌های واردشده  به‌خود ظاهرا بی‌اطلاع است.

هر چند مسئولان حزب کارگر در روزهای اخیر سعی کرده‌اند تغییر موضع پرتیراژترین روزنامه انگلیس را کم اهمیت جلوه دهند اما درون این حزب همه می‌دانند که اوضاع خوبی ندارند و فعالیت‌ها برای خارج شدن از این بحران جدید را شروع کرده‌اند.

براون برای مقابله با این مسائل ریسک مناظره تلویزیونی را پذیرفته است تا به‌اصطلاح خودش برنامه‌های جدید خود را برای آینده اعلام کند. تاکنون در آستانه انتخابات سراسری انگلیس انجام مناظره‌ میان رهبران احزاب این کشور سابقه نداشته است اما نخست‌وزیر انگلیس این کار را تنها راه‌حل خود برای نجات می‌داند.

براون در گفت‌وگوهای اخیر خود تلاش کرده است به نوعی برنامه‌های خود را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد تا به‌عنوان برگ برنده در مناظره‌ها استفاده کند. اما بسیاری می‌دانند که با سقوط محبوبیت براون این راه هم به نجات او و حزب کارگر ختم نمی‌شود.

کد خبر 92004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز